حسن آقامیری کیست؟ چرا خلع لباس شد؟
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۵۳۶۶۹
سید حسن آقامیری با شکایت دادستان ویژه روحانیت تهران و به حکم قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری به خلع لباس دائم محکوم شده است.
این در حالی است که به گفته آقامیری این فرد به دو سال حبس نیز محکوم شده است که البته اجرای آن به مدت ۵ سال تعلیق شده است.
براساس اطلاعات به دست آمده آقامیری به دلیل هتک حیثیت روحانیت، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات در دادگاه بدوی محاکمه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این در حالی است که این حکم بدوی بوده و قابل تجدید نظرخواهی است.
در ادامه به سخنرانیهای این روحانی خواهیم پرداخت؛به گزارش دیدبان بخشهای بسیاری از سخنان این روحانی، ضدیت آشکاری با نص صریح قرآن کریم و روایات متقن اهل بیت علیهم السلام دارد. از آن جمله میتوان به مورد زیر اشاره کرد: او در یکی از پادکستهای خود ۱ علنا عذاب الهی را چرندیات خطاب کرده و میگوید: «یه خدایی براتون درست کردند وایستاده آدما رو آویزون کنه بسوزونه آب جوش بهشون بده بخورن اینا چرندیاته بهتون میگند! یه مشت دری وریه بهتون میگند! ۲»شکی نیست که آیات مربوط به جهنم و جاودانگی در آتش عذاب الهی در متن قرآن موجود است و این سخنان انکار بدیهی آن آیات است؛ که از آن جمله میتوان به آیات زیر اشاره کرد.
خَالِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ ۳در آن (لعنت) جاودانهاند و نه عذاب از ایشان کاسته میگردد نه مهلت داده میشوندفَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَمِیمِ﴿۵۴﴾ فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِیمِ﴿۵۵﴾ هَـذَا نُزُلُهُمْ یَوْمَ الدِّینِ ۴از آب جوشیده مینوشند (۵۴) همچون نوشیدن اشتران تشنه (۵۵) این است پذیرایی آنان در روز جزا
آقامیری در عین تأکید بر آیاتی که در بردارنده مفهوم رحمت است چنان آیات عذاب را نادیده گرفته و تمسخر میکند که گویا اصلا این آیات جزئی از قرآن نیست. حال بد نیست بدانیم خود قرآن چه دیدگاهی نسبت به این رفتار گزینشی دارد:
الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ﴿٩١﴾ فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٩٢﴾ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾۵کسانی که قر آن را جزء جزء نمودند (به بخشی عمل کردند و بخشی را وا گذاشتند) (۹۱) پس به پروردگارت سوگند از همه آنان خواهیم پرسید (۹۲) از آنچه انجام میدادند (۹۳)أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨۵﴾۶آیا شما به پارهاى از کتاب ایمان مىآورید، و به پارهاى کفر مىورزید؟ پس جزاى هر کس از شما که چنین کند، جز خوارى در زندگى دنیا چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز ایشان را به سختترین عذابها باز برند، و خداوند از آنچه مىکنید غافل نیست.آیا این طلبه جوان از سرانجام این رفتار سلیقهای که قرآن نسبت به آن هشدار داده آگاه است؟این روحانی درحالی این سخنان مخالف با قرآن را اظهار میدارد که بنابر روایات معتبر شیعه، حتی کلام معصومین نیز چنانچه با قرآن در تعارض باشد از درجه اعتبار ساقط است تا چه رسد به کلام یک مبلغ دینی.
۱) قال النبی صلی الله علیه إذا جائکم عنیّ حدیثٌ فأعرِضوه علی کتاب الله تعالی فما وافق کتاب الله فاقبلوه و ما خالفه فضربوا به عرض الحائط ۷،
۲) قال الإمام الصادق علیه السلام ما لم یوافق من الحدیث القرآن فهو زخرف ۸
قرآن را نمیفهمیم!
او در یکی دیگر از سخنرانیهای ۹ خود میگوید «این قرآن نظمش بهم خورده، بنی امیه و بنی عباس پونصد سال با این قرآن حکومت کردن ما نمیتونیم بفهمیمش!» او در حالی در لفافه قرآن را تحریف شده و غیرقابل استفاده میخواند که تمام ائمه که خود پاسبان قرآن بودهاند مردم را به خواندن و عمل کردن به این قرآن دعوت کردهاند. به راستی چرا باید شخصی با چنین اعتقادی در لباس روحانیت خویش را منتسب به حوزه علمیه کرده و سلیقه شخصی خود را که کاملا بر خلاف عقاید شیعه است به نام موضع روحانیت بر روی منبر رسول خدا ابراز کند؟ و سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور مبلغین و اهل منبر است تنها تماشاگر باشد؟لیاقتِ شفاعتنکته دیگری که آقامیری با گفتارهای گوناگون بر آن تأکید میکند مسأله شفاعت عام اهل بیت –خصوصا امام حسین علیه السلام – از گناه کاران در روز قیامت است.۱۰ او بارها به روایت رفتار امام حسین علیه السلام با شمر بن ذی الجوشن پرداخته و ایشان را شفیع تمام گناهان دانسته و یا در پادکست دیگری درباره حضرت زهرا سلام الله علیها میگوید: «یه مادری داری تو محشر میاد بی نهایت گناه آورده باشی دستتو میگیره» ۱۱با اندکی دقت در آیات و روایات موجود میتوان به غلط و خطرناک بودن این دیدگاه پیبرد؛ مگر نه این که شفاعت جز به اذن خداوند متعال انجام نمیشود ۱۲ و مگر نه این که اهل بیت در روایات مختلف شفاعت خود را مخصوص عده خاصی از خطا کاران دانستهاند و صراحتاً برخی از گناهان را موجب دور شدن از شفاعت قلم داد کردهاند، از جمله روایت منسوب به امام صادق علیه السلام «شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید» ۱۳.به راستی آیا این حرکت کورکورانه باعث رواج بیشتر گناه و فحشا در جامعه به بهانه تصویر موهومی که آقامیری از شفاعت ارائه داده نخواهد شد؟عاشورای سید حسناین روحانی در برخوردی سلیقهای با واقعه عاشورا که مصداق بارز تحریف این حماسه عبرت آموز است با نادیده گرفتن مبارزه جانانه اباعبدالله علیه السلام و یارانش با دشمنان، تنها به ذکر یک نمونه رفتار رحیمانه از سیدالشهداء علیه السلام که سند آن مخدوش است اکتفاء کرده و مجموعه احتجاجات و نفرینهایی که حضرت نسبت به دشمنان خود داشتهاند را به راحتی نادیده میگیرد.۱۴ به راستی به چه دلیل یک روحانی که باید خود را وارث شمشیر مبارزه نهضت حسینی بداند سعی دارد تا حقیقت این قیام را وارونه جلوه دهد تا جایی که در سخنان خود هدف از قیام و شهادت امام را ایجاد فرصت شفاعت از گناه کاران نشان میدهد! ۱۵ او میگوید حتی در برزخ و قیامت نیز امام حسین (ع) پیشنهادی به قاتلان خود میدهد که اگر بپذیرند از آنان شفاعت میکند! و این سخن دقیقا خلاف عقیده شیعه است که عمل را پس از مرگ منقطع میداند. آیا این سخن همان سخن غلطی نیست که مسیحیان درباره علت به صلیب آویخته شدن عیسی میگویند و این واقعه را مایه شفاعت و بخشش امت مسیح میدانند. نکند جناب آقامیری مراسم هفتگی هیئات را با موعظههای یکشنبه کلیسا اشتباه گرفتهاند!آقامیری در ادامه نگاه تحریف آمیز خود به واقعه عاشورا در یکی دیگر از پادکستها میگوید: «اصلا اینا – اهل بیت امام حسین علیه السلام – رفتند شام که حال شامیها رو عوض کنند برای نجاتشون!» ۱۶ او در ادامه پادکست نیز جملاتی را بیان میکند تا مخاطب باور کند اهل بیت با میل خود و نه با حال اسارت و در نهایت غم و اندوه راهی شام شدهاند. درحالی که کمتر شیعهای از جسارتهای شامیان به کاروان اسراء و جمله معروف امام سجاد علیه السلام در پاسخ به پرسش یکی از یاران خود که دردناکترین قسمت این سفر را حضور در شام میدانست را نشنیده است.۱۷گذشته از این در مقاتل مختلف نقل شده که حضرت زینب سلام الله علیها مردمان خیانتکار کوفه را نفرین کرده اند.۱۸آیا سخنرانی که ذاکر مصائب اهل بیت است تا به حال این نقلها را در مقاتل ندیده؟ یا تعمدی در ایجاد این انحراف در روایات تاریخی بوده است؟چرا ساکتیم؟از مجموعه آنچه گفته شد مشخص میشود که این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا به نظر میآید، اما نتایج فاسد و مخربی در پیخواهد داشت، زیرا علیرغم برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت میشود هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد است. علاوه بر این، دیدگاه ایشان نسبت به جزئیات واقعه عاشورا و تلاش برای تغییر دادن چهره این واقعه از یک الگو، برای مبارزه حق و باطل به یک اتفاق منفعل و سکولار زنگ خطریست که از چند سال قبل توسط رهبر انقلاب به صدا درآمده بود. بسیار جای تأسف است که یک روحانی بر فراز منبر و با استفاده از ظرفیت عمیق مجالس عزاداری در شهر قم که پایتخت تشیع است علناً واقعیت عاشورا را وارونه جلوه میدهد و مسلمات عقاید شیعه را تخطئه میکند.
در این میان حوزه علمیه و نهادهای مسؤول نه تنها با این انحراف مقابله نکرده و نمیکنند؛ بلکه همین سکوت باعث شده اخیراً او فعالیت خود را در قالب مشاوره و آموزش سبک زندگی به شهرهای دیگر نیز گسترش دهد.
۱. https://www.aparat.com/v/EBWMu۲. https://www.aparat.com/v/EBWMu
۳. آیه ۸۸، سوره آل عمران
۴. آیات ۵۴-۵۶، سوره واقعه
۵. آیات ۹۱-۹۳، سوره حجر
۶. بخشی از آیه ۸۵، سوره بقره
۷. تفسیر ابوالفتوح رازی، جلد ۵، صفحه ۳۸۸، انتشارات بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
۸. اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۶۹، ئارالکتب الاسلامیه
۹. https://www.aparat.com/v/QJtAW
۱۰. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹،
۱۱. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۳،
۱۲. آیه ۲۵۵، سوره بقره
۱۳. فروع کافی، جلد ۳، صفحه ۲۷۰، انتشارات انصاریان
۱۴. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹،
۱۵. همان
۱۶. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۳،
۱۷. ناسخ التواریخ، صفحه ۱۰۴ و سوگنامه آل محمد، صفحه ۳۰۴،
۱۸. الاحتجاج، جلد ۲، صفحه ۳۰۴
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
منبع: ساتین
کلیدواژه: خلع لباس روحانیت دادگاه ویژه روحانیت نفوذ آمریکا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پدر جغرافیای ایران کیست؟
محمدحسن گنجی یکی از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بنیانگذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی ایران بود.
به گزارش اقتصاد۲۴، وی بهعنوان رییس هواشناسی ایران، رییس هواشناسی منطقه آسیا و عضو کمیته اجرایی سازمان هواشناسی جهان شناخته میشد. او در رشته تاریخ و جغرافیا دارالمعلمین عالی به تحصیل پرداخت و به همراه دانشجویان دانشسرای عالی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت، اما، چون در دبستان زبان انگلیسی آموخته بود بعد از چند ماه به انگلستان اعزام شد.
پروفسور گنجی علت علاقه خود به جغرافیا و به خصوص هواشناسی را پدیده خشکسالی و سیلی میداند که در روزگار کودکی و نوجوانی در زادگاهش اتفاق افتاد و به روستاییان آسیب غیرقابل جبرانی وارد کرد. استاد گنجی پس از بازگشت به ایران بهعنوان استاد در دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی به تدریس جغرافیا مشغول شد. اندکی بعد به آمریکا رفت و درجه دکتری در رشته جغرافیا را کسب کرد.
دوران کودکی و نوجوانی محمدحسن گنجیمحمدحسن گنجی در ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱ خورشیدی در بیرجند (قهستان) به دنیا آمد. سرزمین قهستان شبیه یک جزیرهای در دریای شن بود و مردم برای وارد شدن به آن از هر طرف باید از فرسنگها کویر بیآب و علف گذر میکردند. اهالی آن منطقه و به خصوص اهالی بیرجند از ایرانیان قدیمی با رگههایی از دیگر اقوام بودند که بیشتر از راه کشاورزی همراه با دامداری امرار معاش میکردند. خانواده دکتر گنجی نیز از این مردمان جدا نبودند. وی دارای سه برادر و دو خواهر بود که چهار نفر از آنها در همان شهرستان بیرجند تدریس میکردند و پدرش هم مدتها نایبالحکومه شهر قائن بود و همزمان به شغل کشاورزی و دامپروری نیز مشغول بود.
محمدحسن گنجی در سن شش سالگی وارد مدرسه شوکتیه در بیرجند میشود. در مدرسه شوکتیه رسم بر این بود که به شاگرد نخست، شاگرد دوم و شاگرد سوم به ترتیب مدال طلا، مدال نقره و یک کتاب نفیس هدیه میدادند و دکتر گنجی در طی شش سال تحصیل خود، چهار مدال طلا و دو نقره به دست آورد و در جشن پایان دوره که آن مدالها را به سینه زده بود چنان احساس سربلندی میکرد که به گفته خودش «گویی قلعه خیبر را فتح کرده بود.»
پس از پایان تحصیلات مقدماتی، به دارالمعلمین عالی تهران وارد شد و توانست در رشته تاریخ و جغرافیا مدرک کارشناسی را اخذ کند و بعد از آن بهعنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شد و در دانشگاه ویکتوریا، منچستر انگلستان ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۱۷، کارشناسی ارشد خود را در رشته جغرافیا کسب کرد. در سال ۱۳۳۱، محمدحسن گنجی بار دیگر با استفاده از بورسیه تحصیلی به کشور آمریکا اعزام شد و دکتری خود را در رشته جغرافیا، از دانشگاه کلارک دریافت کرد و پس از بازگشت، در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد و در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد، اما او هرگز دست از کار نکشید و از سال ۱۳۶۴ با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری خود را شروع کرد و از سال ۱۳۷۰ بهعنوان مشاور رییس دانشکده علوم زمینی با دانشگاه شهید بهشتی همکاری داشت. دکتر گنجی در زمان جنگ تحمیلی هم در ستاد بسیج مسئولیت بررسی و ارزیابی نقشه جبهههای جنگ را بر عهده داشت. علاوه بر این از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مشاور رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بود.
همسر و فرزندان محمدحسن گنجیدکتر گنجی در ۲۴ دی ۱۳۲۰ با خانم لطیفه جوادزاده، از ایرانیان مقیم ارمنستان، ازدواج کرد. آنها فرزندی نداشتند و تا پایان عمر در کنار یکدیگر ماندند. دکتر گنجی در دوران پیری هنگامی که همسرش بیمار بود با وجود کهولت سن خود، از همسرش پرستاری میکرد.
استادان و مربیان محمدحسن گنجیمربیان و استادان دکتر گنجی در طی دوران تحصیل او عبارت بودند از: میرزا احمد نراقی، شیخ احمد سلیمانی نراقی، کلنل علینقی وزیری، مفیدالملک، سیدرضی حسین (ناظم هندی)، عباس اقبال آشتیانی، ماژور مسعودخان کیهان، بدیعالزمان فروزانفر، سیدمحمدکاظم عصار، دکتر صادق رضازاده شفق، عبدالحسین شیبانی وحیدالملک، دکتر عیسا صدیق، دکتر اسدالله بیژن و...
مشاغل و سمتهای پروفسور محمدحسن گنجی• استاد دانشگاه تهران
• ریاست اداره کل هواشناسی ایران
• نماینده ثابت دولت ایران در سازمان هواشناسی جهانی
• معاونت پارلمانی وزارت راه
• ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی
• ریاست موسسه آموزش عالی امیر شوکت الملک علم بیرجند
• مشاور رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
• عضویت در بخش جغرافیایی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت)
• عضویت در کمیته رهبری اطلس اقلیمی ایران در سازمان هواشناسی
• عضو مادام العمر انجمن جغرافیائی انگلستان
• عضو سابق انجمن سلطنتی مردم شناسی انگلستان و ایرلند
• عضو شورای عالی آمار
• عضو هیات تحریریه دائره المعارف بریتانیا
• عضو افتخاری انجمن آمریکایی پیشرفت علوم
• عضو شورای عالی مردم شناسی
• عضو انجمن جغرافیائی کشورهای آسیا و آفریقا
• عضو کمیته ملی آبشناسی (یونسکو)
• عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران
• عضو کمیسیون بورسهای دانشگاهی
• عضو کمیسیون همکاری فرهنگی ایران و فرانسه (دانشگاهی)
• عضو کمیته جغرافیائی فرهنگستان ایران
• عضو شورای عالی جغرافیایی وابسته به سازمان جغرافیایی کشور
• عضو کمیته برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش
• عضو هیات امنای مدرسه عالی بازرگانی رشت
• عضو هیات امنای مدرسه عالی علوم اراک
• عضو هیات امنای مدرسه عالی فنی تهران
• عضو اتحادیه انحمنهای علمی
• رییس اولین کنگره جغرافیدانان ایران
• عضو شورای دانشگاه تهران
• اولین رییس انجمن جغرافیدانان ایران
خانه جغرافیا در تهراندر تاریخ سوم آذر ۱۳۹۰ با حضور پروفسور محمد حسن گنجی، منزل مسکونی او به تملک شهرداری تهران درآمد و بهعنوان خانه جغرافیا نامگذاری شد. در حال حاضر این خانه بهعنوان یکی از مراکز و خانههای علم و زندگی شهر تهران محسوب میشود.
درگذشت پروفسور محمدحسن گنجیپروفسور محمدحسن گنجی در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۱ در منزل شخصی خود بر اثر زمین خوردن دچار شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی شد. پس از آن به بیمارستان پیامبران تهران منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت و در نهایت در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. پیکر ایشان پس از تشییع از مقابل دانشگاه تهران جهت خاکسپاری به شهر بیرجند منتقل شد و در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۳۹۱ در محل بوستان دکتر محمدحسن گنجی در خیابان توحید، در خاک زادگاهش آرام گرفت.