Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴: روز گذشته، خبر خلع لباس حسن آقامیری که به منبر‌های بدون سانسورش شهره است، در فضای مجازی بسیار دست به دست می‌شد. او در پستی اینستاگرامی نوشت: «بعد از ده پانزده سال بردن و آوردن و بازداشت‌کردن و ریختن تو محل کار و انفردای و... با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایون حکمشون رو صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو سال زندان که البته لطف کردند ۵ سال تعلیقش کردند؛ و خلع لباس دائم ...» اتهام‌های آقامیری، هتک حیثیت، توهین به مقدسات و تشویش اذهان عمومی ذکر شده بود.

آقامیری علاوه بر منبر‌های پرشور خود، در اینستاگرام نیز فعالیت جدی دارد. همین فعالیت اینترنتی کافی بود که از لحظه انتشار خبر ابلاغ حکم تا ساعاتی پس از آن، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به فالوئر‌های آقامیری در اینستاگرام اضافه شوند. برخی بابت این حکم به او تبریک گفته بودند و برخی اظهار امیدواری کرده بودند که حکم در دادگاه تجدیدنظر شکسته خواهد شد. برخی دیگر هم از مخالفان سفت و سخت آقامیری بودند که او را روحانی منحرف خوانده‌اند.

ماده ۴۳ آیین نامه دادگاه ویژه روحانیت دادگاه می‌گوید مجرمانی را که با ارتکاب جرم، موجب هتک حیثیت و شئون روحانیت شده‌اند یا افرادی که فاقد صلاحیت پوشیدن لباس روحانیت هستند را به خلع لباس روحانیت (به صورت دائم یا موقت) محکوم می‌کند.

آیین نامه ویژه روحانیت در زمان ری شهری نوشته و تصویب شد. در این قانون صراحتا عنوان نشده که روحانیون دقیقا در چه شرایطی خلع لباس می‌شوند. به گفته برخی از حقوقدان، قضات دادگاه‌های روحانیت بر اساس تفسیر خودشان از اتفاقی که رخ داده است، حکم را صادر می‌کنند.

حجت‌الاسلام محسن رهامی استاد دانشگاه و حقوقدان به رویداد۲۴ گفته ما از پرونده حسن آقامیرى اطلاع کاملى نداریم و طبیعى است که نمى توانیم در این خصوص قضاوت کنیم، ولى نوعا برای ارتکاب اعمالى که خلاف شئون روحانیت بوده و مثلا اعمال خلاف اخلاق عمومی رخ داده باشد، دادگاه ویژه روحانیت حکم خلع لباس را صادر می‌کنند، تا انجا که اطلاع داریم در پرونده آقامیری چنین چیزی اعلام نشده است.

رهامی می‌گوید: آقامیری سخنرانی‌هایی بعضا تند و مخصوص به خود را داشت و با ادبیات مخصوص خود و گاه انتقادى نسبت به قرائت رسمى روحانیت، سخنرانى مى‌کرد، طرفداران فراوانى هم در شهرهاى مذهبى مانند قم، کاشان و امثال آن داشت، خصوصا در فضاى مجازى، با استقبال فراوانى مواجه بود، بنظر مى‌رسد اگر اشکالى هم وجود داشته باشد، می‌شود با تذکر و تبیین مواضع صحیح مسائل را حل و فصل کرد. هرچند که حکم صادره در مرحله بدوى است و قطعى نشده و محکومیت حبس ایشان هم تعلیقی است. امیدواریم در دادگاه تجدیدنظر با اعتراض ایشان حکم تغییر کند و حکم اولیه نقض شود.

حسن آقامیری اولین روحانی در ایران نبوده که به خلع لباس محکوم شده است. در ادامه به برخی از روحانیونی که طی سال‌های حکم خلع لباس برای آن‌ها صادر شده یا به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده‌اند، اشاره می‌کنیم.

حجت الاسلام احمد منتظری

احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی جلسه آیت‌الله منتظری با مسئولان قضایی مربوط به اعدام‌های سال ۶۷، متهم به اقدام علیه امنیت ملى شد که در پی این اتهام به حبس تعزیرى و خلع لباس روحانیت محکوم شد. آنگونه که منابع خبری اطلاع داده بودند حکم احمد منتظری با وساطت آیت الله شبیری زنجانی نزد رهبر انقلاب متوقف شده است.

مهدی کروبی

انتخابات سال ۸۸ پیامد‌های بسیاری داشت؛ علاوه بر حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، این خبر نیز منتشر شد که معاونت تهذیب حوزه علمیه به عنوان مسئول سامان بخشی به تلبس طلاب، مهدی کروبی را به خلع لباس تهدید کرده است.

محمد تقی رهبر نماینده پیشین مجلس که رئیس فراکسیون روحانیت مجلس بود نیز خبر داد که خلع لباس کروبی در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت است. این موضوع تا کنون عملی نشده و درخواست حوزه علمیه و فراکسیون روحانیت مجلس در حد تهدید باقی ماند.

محمدرضا نکونام

حجت الاسلام محمدرضا نکونام نیز یکی دیگر از روحانیون معروف است که سال ۹۶ به خلع لباس محکوم شد. روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت قم درباره حکم خلع لباس نکونام گفته بود به دلیل اتهامات متعد (که به دلیل لزوم صیانت از مقام روحانیت و حفظ آبروی ایشان از بیان جزئیات آن معذوریم) در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس، شلاق تعزیری و خلع لباس روحانیت محکوم‌شده و حکم صادره در دادگاه صادره قطعیت یافته است.

حجت الاسلام محمد نوری

حجت الاسلام محمد نوری مشاور مهدی کروبی بود که به اتهام ورود به فرقه دراویش با لباس روحانیت و شرکت در مجالس درویشی به خلع لباس روحانیت محکوم شد. دادگاه ویژه روحانیت درباره این حکم توضیح یا بیانیه‌ای نداده است.

محسن کدیور

حجت اسلام محسن کدیور روحانی ساکن آمریکا، در دهه هفتاد به دلیل مجموعه سخنرانی‌های او درباره قتل‌های زنجیره‌ای به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد و در آن دادگاه مجرم شناخته شد.

برخی منابع، خبر از حکم خلع لباس کدیور داده بودند، مستند این خبر هنوز منتشر نشده است. کدیور مدتی بعد به خارج از کشور رفت و آنجا با تمایل شخصی لباس روحانیت را از تن در آورد.

غلامعلی بامداد ماچیانی

بامداد ماچیانی نویسنده‌ای گیلانی بود که بنا به توضیح وزارت ارشاد در سال ۱۳۴۰ ملبس به لباس روحانیت شده بود. ماچیانی چند سال پیش درگذشت، اما اطلاعاتی که از او در دست است، حاکی است که او بعد از انقلاب به ۵ سال حبس و خلع لباس از روحانیت محکوم شده است.»

آیت الله محمدکاظم شریعتمداری

آیت الله شریعتمداری یکی از مراجع شیعیان بود که پس از انقلاب با جمهوری اسلامی به اختلاف نظری برخوردند. برخی شاگردان او گفته‌اند آیت الله پس از انقلاب فریب خورد. موافقان او نیز معتقدند به دلیل مسائل جناحی پس از انقلاب با آیت الله شریعتمداری برخورد شده است.

آیت الله شریعتمداری پس از انقلاب از مرجعیت خلع شد. در پرتال اطلاع رسانی امام خمینی آمده است که ایشان نقشی در خلع مرجعیت آیت الله شریعتمداری نداشته است. «هیچ نشانه‌ای یا سخنی که حاکی از دخالت ایشان {امام خمینی} در خلع مرجعیت آیت الله شریعتمداری یا ملاحظه نمی‌شود. پس از کودتای نوژه که فضای ملتهبی در کشور به وجود آمد، برخی روحانیون علاقه‌مند به نظام و متاثر از شرایط خاص آن دوران، بر اساس گزارشات نهاد‌ها و مسئولان اطلاعاتی و امنیتی وقت، در این مورد اظهار نظر کردند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بیانیه‌ای در باب اسقاط شرایط مرجعیت تقلید از مرحوم آیت الله شریعتمداری صادر کرد.»

حسن یوسفی اشکوری

این روحانی، از جمله حاضران در همایش کنفرانس برلین بود که در نهایت با حکم دادگاه ویژه روحانیت، محکوم به خلع لباس شد. وی مدتی بعد از ایران مهاجرت کرد.

سید محمد خاتمی

در شهریور ۱۳۸۵ خانم فاطمه رجبی در ادامه اظهار نظر‌های بحث انگیز خود در آن زمان خواستار خلع لباس آقای خاتمی شد! پیشنهادی که بعدتر به زبان‌های دیگری از جانب حمید رسایی -که خود نیز معمم است - بیان شد.

هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در حکومت پهلوی به خلع لباس محکوم شده بود و حتی ناچار شد به خدمت سربازی برود. بعد از انقلاب مرحوم هاشمی دوباره به لباس روحانیت در آمد.

علی افصحی

سال ۷۹ حجت‌الاسلام علی افصحی که در تاریخ ۷۹/۶/۹ از سوی دادگاه ویژه‌ی روحانیت و طی چند جلسه محاکمه شده بود، به خلع لباس محکوم شد. وی بعد از آن بیشتر به حوزه سینما وارد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: روحانیون خلع لباس آیت الله شریعتمداری آقامیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، حپسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت:

۱- جنگ خندق در جریان است. همه دشمنان اسلام از هر حزب و گروه و عقیده با یکدیگر متحد شده و به مقابله با اسلام آمده‌اند. اسلام را دشمن مشترک خود می‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که اختلافات را برای مدتی کنار بگذارند و همگان به مقابله با این دشمن مشترک برخیزند و پس از آن، هرکدام به راهی بروند که پیش از آن می‌رفتند. از این روی جنگ خندق را «جنگ احزاب» نامیده‌اند. قبائل و احزاب با همراهی یهود، سپاهی نزدیک به ده هزار مرد جنگی و مجهز به آخرین تجهیزات تدارک دیده و به محاصره مدینه آمده‌اند. در این سوی اما، سپاه اسلام که تعدادشان به سه‌هزار نفر هم نمی‌رسد و از تجهیزات اندکی برخوردارند، در پس خندق که به ابتکار سلمان فارسی حفر شده است، به مقابله ایستاده‌اند. از سپاه کفر ۵ پهلوان نامدار و جنگجوی بی‌نظیر که عبدود سرآمد آنان است به میدان آمده‌اند.

عمرو، هماورد می‌طلبد و کسی جرأت مقابله با او را ندارد. از سپاه اسلام، علی علیه‌السلام به میدان می‌رود. رسول خدا(ص) در توصیف این پیکار می‌فرمایند: «بَرَزَ الاْیمَانَ کُلُّهُ اِلی الشِرْکِ کُلِّهِ...تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته است‌». امیرالمؤمنین در میان حیرت و ناباوری همگان، با ضربه شمشیر، عمروبن عبدود را از پای در می‌آورد. چهار پهلوان دیگر فرار را برقرار ترجیح داده و می‌گریزند. سپاه شرک انسجام و استحکام خود را از دست می‌دهد. سپاهیان اسلام غریو شادی سر می‌دهند. و پیامبر اعظم‌(ص) می‌فرمایند: «ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین... [‌ارزش‌] ضربت علی در روز خندق از عبادت تمام جنّ و انس برتر است‌».

۲- از سپاه اسلام علی‌(ع) در میانه میدان است و از آن سوی، عمروبن عبدود. چرا پیامبر خدا از این صحنه با عنوان درگیری «‌همه اسلام‌» با «‌همه کفر» یاد می‌فرمایند؟! و ضربت علی را از عبادت همه جهانیان برتر معرفی می‌کنند؟! این علت را اگرچه بسیاری از مورخان و شاهدان آن روز بر زبان و قلم آورده‌اند ولی شنیدن آن از زبان رسول خدا(ص) شیرین‌تر و دلنشین‌تر است. حضرت ایشان خطاب به علی می‌فرمایند: «‌ای علی! مژده باد تو را که اگر عمل تو را به تنهایی در این روز با عمل تمامی امت محمد بسنجند عمل تو بر آن‌ها برتری دارد؛ زیرا خانه‌‏ای از خانه‏‌های مشرکان نیست مگر آن که با کشته شدن عمروبن عبدود خواری و زبونی در آن وارد شده است و خانه‏‌ای از مسلمانان نیست جز آن که با قتل او عزت و شوکت یافته است‌» و این کلام نیز از حضرت پیامبر(ص) در همین خصوص است: «ذهب ریحهم و لا یغزوننا بعد الیوم و نحن نغزوهم ان‌شاء‌الله‌... از امروز به بعد شوکت و عظمت اینان [کفار و مشرکان‌]فرو ریخت و از این پس دیگر به جنگ ما نخواهند آمد و ماییم که در آینده -اگر خدا بخواهد- به جنگ آنان خواهیم رفت‌».

۳- حالا به عملیات اخیر سپاه اسلام «‌وعده صادق‌»
که نیمه‌شب ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ (۱۳‌آوریل ۲۰۲۴) علیه
رژیم صهیونیستی صورت پذیرفت باز می‌گردیم.

الف: در یک‌سوی این آوردگاه، سپاه اسلام قرار دارد و در سوی دیگر همه دشمنان ریز و درشت جمهوری اسلامی به صف ایستاده‌اند. رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ۲۳ کشور دیگر که از شمال و جنوب و مشرق و مغرب برای مقابله با عملیات از پیش اعلام شده ایران به حالت آماده‌باش درآمده و تمامی توان خود را به صحنه آورده‌اند (نظیر آنچه در جنگ احزاب اتفاق افتاده بود).

ب: توان و تجهیزاتی که مجموعه دشمنان در اختیار دارند بارها بیشتر و گسترده‌تر از این سوی آوردگاه است‌. هیمنه و قدرت دشمن به اندازه‌ای مخوف، گسترده، فراگیر و چشم‌پُرکن است که هیچ قدرت دیگری جرأت مقابله با آنها را ندارد. رژیم صهیونیستی خود را چهارمین ارتش قدرتمند دنیا و شکست‌ناپذیر می‌داند! آمریکا ابرقدرت بلامنازع جهان تلقی می‌شود. انگلیس و سایر کشورهای اروپایی با برخورداری از پیشرفته‌ترین تسلیحات در پیمان «‌ناتو» گرد آمده‌اند، بسیاری از کشورهای عربی و غیرعرب منطقه، تمام قد به خدمت رژیم صهیونیستی درآمده و در عرصه حضور دارند و... (مقایسه کنید با هیمنه و تجهیزات و لشکر پُرشمار مشرکان در جنگ احزاب‌).

ج: عملیات «‌وعده صادق‌» در اوج اقتدار صورت می‌پذیرد و موشک‌ها و پهپادهای سپاه در میان ناباوری و حیرت دشمنانی که با همه توان به صف ایستاده بودند از سامانه‌های دفاعی چند لایه
رژیم صهیونیستی و پدافند ۲۳ کشوری که پیشاپیش آماده شده بودند عبور می‌کند و دو هدف از قبل تعیین‌شده را با دقتی مثال‌زدنی منهدم می‌کند. دشمنان ریز و درشت تقریباً بدون استثناء و با حیرتی آمیخته به یاس و ناامیدی، پوشالی بودن ادعای شکست‌ناپذیری خود را به چشم می‌بینند و آشکارا اعتراف می‌کنند که قدرت بازدارندگی خود در مقابل توان نظامی توأم با هوشمندی ایران اسلامی را از دست داده‌اند...
(شبیه شکست هیمنه و شوکت سپاه شرک در جنگ احزاب که با کشته شدن عمروبن عبدود، فرو پاشید) و در همان حال غریو شادی ملت‌های مسلمان و همه مظلومان و حق‌طلبان جهان به آسمان بلند می‌شود و... (یادآور غریو شادی مسلمانان بعد از ضربت کارساز امیرالمؤمنین علیه‌السلام که از عبادت ثقلین برتر بود).

د: این روزها علاوه‌بر اعتراضات انبوه و سراسری مردم دنیا علیه جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه، چند هفته‌ای است که اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، اروپا، اقیانوسیه، آسیا و آفریقا، نیز در اعتراض به نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن به صحنه آمده‌اند و خواسته‌ها و شعارها از محکومیت اسرائیل عبور کرده و به محو این رژیم وحشی تغییر مسیر داده و اخبار مربوط به خیزش اساتید و دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی به خبر اول رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. ضرب و شتم دانشجویان و اساتید و بازداشت و اخراج آنها نه فقط دامنه این اعتراضات را کاهش نداده بلکه بر گستره آن نیز افزوده است. همین چند ساعت قبل خبر رسید که در محوطه مقابل کاخ سفید تصویر رهبر انقلاب و پرچم فلسطین نصب شده و دانشجویان دانشگاه میشیگان در جشن فارغ‌التحصیلی خود با پرچم‌های فلسطین حضور یافته‌اند و...

۴- اگرچه گفته‌اند؛
همتای علی نخواهد آمد هرگز
صد بار اگر کعبه ترک بردارد
و این سخن حکیمانه‌ای نیز هست، اما، به وضوح می‌توان دید که عملیات «‌وعده صادق‌» رنگ و بوی جنگ احزاب را دارد و گویی از ضربه علی علیه‌السلام در آن روز، سمت و سو گرفته است. چرا که ضربه عملیات وعده صادق فقط بر سر رژیم صهیونیستی فرود نیامده است. رژیم صهیونیستی در این عملیات جای عمروبن عبدود نشسته بود! عملیات وعده صادق ضربه‌ای سرنوشت‌ساز بر آمریکا، اروپا، ناتو و تمام کشورهای عرب و غیرعرب حامی اسرائیل است‌... دقیقاً الگو گرفته از جنگ خندق و تار و مار شدن احزاب.

۵- و بالاخره، این نکته نیز از قول «محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامه‌نگار بلندآوازه مصر خواندنی است. او درباره اولین دیدارش با امام خمینی(ره) که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در تهران صورت گرفته بود می‌نویسد؛ «‌یکی از صحابه رسول خدا(ص) را دیدم که گویی از تونل ۱۴۰۰ ساله زمان عبور کرده و به عصر حاضر آمده است، تا سپاهیان علی را که بعد از شهادت او پراکنده شده بودند، گرد هم آورد و اسلام فراموش‌شده را بار دیگر بر کرسی حکومت عدل علی بنشاند. من در چهره او این توانمندی را به وضوح می‌بینم‌».

کد خبر 849543 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل حسین شریعتمداری - کیهان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف
  • ویژه برنامه‌های روز اول دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)
  • کنایه تند روزنامه جمهوری اسلامی به مهدی نصیری
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی
  • آقای رئیسی! به‌قول حسین شریعتمداری الان زنگ انشا نیست
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی /با من از تغییر سخن نگو...
  • آقای رئیسی! به‌قول حسین‌ شریعتمداری الان زنگ انشا نیست /۳۴ ماه از عمر دولت تان گذشته و شما هنوز دارید می گویید: باید فلان شود و نباید بهمان شود!